_DSC0964. Ylva Larsson,Elsa Kjellander

5 minuter kan göra stor skillnad

Det är fortfarande skrämmande med psykisk ohälsa, trots att tre av fyra har erfarenhet av det. Många blir diskriminerade i skolan, arbetslivet, vården och i umgänget med andra människor.  Du kan göra skillnad. Börja med att prata om psykisk ohälsa i 5 minuter idag!

Det är en bra start på ett samtal som kan påverka livet för många. Ökad öppenhet och kunskap förändrar negativa attityder och minskar diskriminering. Vårt mål är att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter, oavsett psykiska olikheter.

5 minuter 5 maj var ursprungligen en aktivitet som genomfördes på olika platser i landet och i sociala medier 2015. Men arbetet med att öka öppenheten om psykisk ohälsa måste ständigt pågå. Här är några tips på hur du själv kan starta samtal. Hashtagen #5min5maj lever också vidare. Använd den gärna! 5 maj 2016 är vi tillbaka på gator och torg, arbetsplatser och universitet.

Prata om psykisk ohälsa idag!

Att prata om psykisk hälsa och ohälsa är varken svårt eller farligt. Eftersom det är så vanligt har antagligen de flesta i din omgivning egna upplevelser och erfarenheter.

  1. Prata med dina arbetskamrater, klasskompisar, vänner eller med grannen. Fråga hur andra har det och berätta om dig själv och dina tankar kring psykisk ohälsa. Du behöver inte vara expert, det viktigaste du kan göra är att prata och visa att du bryr dig.
  2. Använd sociala medier för att dela med dig av dina tankar, tips, filmer eller bilder av psykisk hälsa och ohälsa. Eller bara berätta att du har pratat om psykisk ohälsa. Använd hashtagen #5min5maj på Facebook, Twitter och Instagram och dela med dig till andra.

#5min5majpuff-2

Det finns många sätt att prata om psykisk ohälsa. Dela med dig av dina fem bästa (eller valfritt antal) tips på temat ”psykisk hälsa och ohälsa” på Facebook, Instagram eller Twitter. Glöm inte att lägga till #5min5maj.

Fundera över:

  • Vilka 5 tips har du för att må bra?
  • Vilka 5 favoritlåtar om psykisk hälsa eller ohälsa du vill tipsa om?
  • Vilka 5 utmaningar du vill skicka till politiker och beslutsfattare?
  • Vilka 5 favoritfilmer om psykisk ohälsa vill du att andra ska se?
  • Vilka 5 platser förknippar du mest med psykisk hälsa eller ohälsa?
  • Vilka 5 myter och fördomar vill du ta död på?
  • Vilka 5 positiva artiklar vill du se i kvällspressen?
  • Vilka 5 tips har du för att starta samtal på jobbet, i skolan, på bussen, vid bardisken?

OBS Kom ihåg att publicera ”offentligt” på Facebook, annars når du bara dina egna vänner.

Boka en Hjärnkollambassadör!

Vi måste våga prata om psykisk ohälsa för att öka kunskapen och få fördjupad förståelse för våra olikheter. Tillsammans kan vi ta död på fördomar och bryta isolering.

Vill du ha stöd och inspiration? Hjärnkoll har över 300 engagerade och kunniga ambassadörer i olika åldrar i hela landet. De föreläser om sina erfarenheter av psykisk ohälsa och delar med sig av strategier och verktyg som är värdefulla i arbetslivet, skolan, äldreomsorgen, vården och samhället.

Boka ambassadör här