Vill du bli smartare och få hjärnan att fungera bättre?

Då ska du springa, leka, spela tennis eller röra på dig på det sättet som just du gillar allra bäst! Valet av träningsmetod spelar egentligen mindre roll, det viktiga är att du rör på dig och får upp pulsen.

För träning, i vilken form den än är, har visat sig ha fantastiska effekter på barn och ungas hjärnor. Både på kort och på lång sikt. Det skriver överläkaren Anders Hansen i sin bok ”Hjärnstark: hur motion och träning stärker din hjärna”.

Lättare i skolan
Visste du att skolidrotten handlar om mycket mer än det som händer under spökbollen eller på fotbollsplanen? Den handlar också om att bli bättre på matte och svenska! Forskningen är tydlig här, beskriver Anders Hansen, rörelse har en stärkande effekt på barn och ungdomars inlärningsförmåga. Barn som rör på sig och tränar får det lättare i skolan.

I ”Hjärnstark” lyfter Hansen fram forskning som visar hur ett enstaka pass där du rör på dig förbättrar både din läsförståelse och koncentrationsförmåga.  Och det är inte mycket rörelse som behövs. Tolv minuter fysisk aktivitet gör dig skickligare på läsförståelsetester och fyra minuters aktivitet förbättrar din koncentrationsförmåga!
De här effekterna sitter i någon eller några timmar för att sedan tona ut.

Störst vinster för hjärnan på längre sikt, får barn precis som vuxna, om de tränar regelbundet i flera månader.

Mer stresståliga
Vidare beskriver Anders Hansen i boken hur barn som rör sig också blir mindre känsliga för stress. En studie från Finland visade att barn som tog många steg varje dag inte reagerade lika starkt på stress som sina kamrater.

Forskarna testade bland annat barnens stresstolerans genom att låta dem räkna under tidspress och hålla presentationer inför andra barn. Resultatet? De barn som var fysiskt aktiva blev mindre stressade.

Visst låter det bra att motion och rörelse både gör att du tål stress bättre och blir smartare?

Men… jag är inte den sportiga typen!
Så kanske du tänker, att du inte är den där sportiga personen som älskar idrott. Men enligt Anders Hansen handlar fysisk aktivitet inte om att vara sportig utan istället om att ge sin hjärna möjligheter att fungera så bra som möjligt.

Och kanske kan du hitta just den där rörelseformen som du gillar!

… och jag tränar hjärnan genom att spela dataspel!
Stopp, kanske du tänker. Jag behöver inte motionera eftersom jag tränar hjärnan genom att spela dataspel. Nej, nej säger Anders Hansen och tar stöd i forskningen. Du blir bara bättre på spelet. Likadant är det om du löser korsord eller sudoku.

I ”Hjärnstark” skriver Anders Hansen att ” i matchen mellan fysisk träning och kognitiv träning så vinner den fysiska träningen med hästlängder när det gäller att göra gott för hjärnan”.

HJÄRNSTARK

I boken ”Hjärnstark” skriver överläkaren Anders Hansen att ” i matchen mellan fysisk träning och kognitiv träning så vinner den fysiska träningen med hästlängder när det gäller att göra gott för hjärnan”.

Det här (är några av de saker som)händer i hjärnan när du motioner och tränar

Det viktigaste du kan göra för din hjärna är att röra på dig. Frontalloben och hippocampus är de två delar av hjärnan som stärks allra mest av att du är fysiskt aktiv. Frontalloben är den tänkande delen av hjärnan och har stor betydelse för att till exempel dämpa stress. Även hippocampus fungerar som en bromspedal för stressystemet.

Vidare så sjunker nivåerna av stresshormonet kortisol i din kropp efter ett träningspass och kommer inte att stiga lika kraftigt nästa gång.

Träning ökar också hjärnans förmåga till förändring och förbättrar omvandlingen från korttids-till långtidsminnen.

När vi tränar bildas också fler hjärnceller och hjärnans åldrande bromsas.

Källa: ”Hjärnstark” av Anders Hansen