Jag är helt sönderstressad

Bild:Lotta Sjöberg

Jag är helt sönderstressad

Det är viktigt att du tar hand om dig och lär dig att känna igen och förstå hur din kropp och hjärnan påverkas under press och stress.

Varva ner och gör något för dig själv

- Du har hela livet framför dig och du ska hålla hela vägen. Därför är det viktigt att lyssna på kroppens signaler, du ska inte behöva må dåligt! Försök att hitta en stund varje dag där du gör något bara för din egen skull som gör att du kan varva ner lite, till exempel att gå en promenad, lyssna på musik eller ljudbok (utan att kolla sms eller sociala medier samtidigt) skriva eller teckna. LÄS MER »

Skaffa dig kunskap

–Du är inte ensam om att känna dig stressad! Och det är inte konstigt att du känner så. Jag träffar många unga idag som är oerhört stressade över både skolan och gymnasievalet. Men det är INTE det viktigaste valet du kommer att göra i livet. Det finns fler chanser längre fram. LÄS MER »

5 tips: Bli din egen bästa vän

Här får du tips om hur du kan ge dig själv möjlighet att stanna upp och reflektera. Du kanske behöver vila, uppmuntran och tid för att tänka snälla tankar om dig själv. LÄS MER »

Det här får mig att må bra

Egentid, träffa kompisar, sy, måla eller träna. Här får du tips av andra om vad du kan göra för att må bra i vardagen. Vad gör du själv? LÄS MER »
Anna Tebelius

Strategier som hjälper dig att hantera stress

– Om du förstår vad som händer i kroppen när du blir stressad så kan du stärka ditt självförtroende och bli bättre på att hantera stress. Du tar kommandot över stressen istället för att bli ett passivt offer, säger Anna Tebelius Bodin. LÄS MER »

Vill du bli smartare och få hjärnan att fungera bättre?

Då ska du springa, leka, spela tennis eller röra på dig på det sättet som just du gillar allra bäst! För träning, i vilken form den än är, har visat sig ha fantastiska effekter på barn och ungas hjärnor. Både på kort och på lång sikt. Det skriver överläkaren Anders Hansen i sin bok ”Hjärnstark: hur motion och träning stärker din hjärna”. LÄS MER »

Det är okej att vara stressad! Alla är det under perioder i livet, och du kommer att klara det. Om det inte känns så kan du börja med att kolla igenom alla faktorer som gör dig stressad och se “behöver jag göra detta?” och ta bort saker från listan med saker som gör dig stressad! /Elin

Din hälsa är viktigare än ditt betyg! Ta hand om dig själv, ät och sov ordentligt och ta inte på dig för mycket än du klarar av. Jag brukar äta något gott eller kolla på en film efter jag pluggat mycket inför ett prov som belöning./Scott

Det är många ungdomar idag som känner sig stressade över skolan, sport, vänner och familj. Hur hinner man med allt samtidigt som man ska vara glad, trevlig och kunna prestera sitt bästa? Det bästa tipset ifall du är stressad är att planera, köp en almanacka så att du kan se allt framför dig och inte ha det inne i hjärnan. Planera de dagarna du ska plugga, vilka dagar du har träning och tiden du får över kan du vara med dina vänner./Filippa

Rebecca Anserud ambassadör i Hjärnkoll

Rebecca Anserud ambassadör i Hjärnkoll.

Ingenting är viktigare än du och din hälsa! Ett tips är att skriva ner det som stressar dig för att få en överblick, för när allt hålls inombords blir det lätt kaos. Ha någon med dig och att ni gör en plan. Vad kan strykas, flyttas och vad skall göras. Vissa stressmoment kan även gälla relationer – våga prata med någon om det. Vissa relationer kan av olika anledningar dränera dig. Planera in tid för dig själv! Våga sätta vissa dagar på flightmood och bara vara. Det är OK och livsviktigt!
/Rebecca