Självmedkänsla – var snäll mot dig själv!

Oops, så gick det där sms:et i väg innan du hann tänka efter! Och du ångrar dig i samma ögonblick och önskar att du tänkt efter innan du tryckte på sänd. Känner du igen dig? Eller i den här situationen? Du ska ha prov snart och kan inte koppla bort stressen, inte ens när du umgås med dina vänner och din familj…

Livet. Det kan vara så mycket. Fantastiskt, tungt, roligt och bråkigt! Då kan det vara skönt att ha en buffert som du kan använda dig av för att klara av olika känslor och situationer som du möter. En buffert eller ett förhållningssätt. Ett sådant är självmedkänslan.

– Att ha självmedkänsla är att hålla om sig själv i ur och skur. Ju tidigare vi lär oss det, desto bättre blir vi på att möta svårigheter och hantera känslor, säger psykologen Christina Andersson som skrivit boken ”Compassioneffekten”.

Self-compassion eller självmedkänsla handlar inte om att om att livet ska bli rosenrött eller att saker aldrig mer kommer att vara jobbiga. För sådant är inte livet som vi vet men ändå kan ha så svårt att acceptera. Att använda sig av självmedkänsla innebär att kunna hantera det som händer och att bemöta sig själv med värme, och vänlighet, speciellt när det är tufft i livet.

– Det handlar om att träna upp sitt tankesätt/mindset.  Att öva sig på att vilja välja att vara schysst och vänlig, både mot sig själv och mot andra. Det handlar om att visa varandra respekt.

Den moderna hjärnforskningen visar att vi kan träna vår hjärna till ökat välmående, säger Christina. Med hjälp av olika övningar kan vi göra vår hjärna trygg och kroppen lugn även när vi känner oss stressade eller oroliga. I ”Compassioneffekten” beskriver hon hur du kan utveckla självmedkänsla för att få ett nytt förhållningssätt till dig själv och ditt liv.

– Andra tekniker du kan träna på är att ha schysst ögonkontakt, tonläge och kroppsspråk.

Men kanske du tänker, finns det någon risk för att jag kommer att bli FÖR snäll mot mig själv? Så här säger Christina:

– Ibland mår du kanske bättre av att kolla in youtubeklipp istället för att plugga då du kanske fick positiv energi för att ta tag i läxorna, andra gånger är det istället tvärtom, att du märker att du undviker något bara för att det känns jobbigt och distraherar dig.

– Vad är det egentligen att vara snäll mot dig själv? På kort och på lång sikt? Kommer du att må bättre av det du gör? Fråga dig själv det och lyssna på din egen röst.