De utvecklar idrottslektionen

Utvecklingsteamet på Jämtlands Gymnasium Wargentin är lite unikt. Det består av elever, idrottslärare, specialpedagog, kurator och elevstödjare. Alla bidrar med sitt perspektiv och sina erfarenheter.

De undersöker varför frånvaron på idrottslektionerna är ett problem. Tillsammans analyserar de nuläget, testar nya arbetssätt och mäter vilka förändringar som leder till förbättringar. Varför är frånvaron hög på idrottslektionerna? Hur kan vi förbättra närvaron? …när vi besökte Jämtlands Gymnasium Wargentin passade vi på att fråga elever vad de tycker om idrotten. Kolla på filmerna här!

Jämtlands Gymnasium Wargentin

Jämtlands Gymnasium Wargentin: om teamets arbete ”Det är viktigt att vi unga får göra vår röst hörd. De vuxna vet hur det var på idrotten när de gick i skolan men nu handlar det om idag. Det är bara vi som kan beskriva vår situation” Moa Göransdotter elev och deltagare i teamet Mål: Utvecklingsteamet på […] LÄS MER »
Klara Andersdotter

Klaras team söker nya arbetssätt

– När vi möts så här så inspirerar vi varandra och det hjälper oss att hitta nya arbetssätt som vi kan ta med oss tillbaka till skolan. Klara Andersdotter går på Jämtlands Gymnasium Wargentin. Där ingår hon i ett förbättringsteam som arbetar med att ta reda på varför så många skolelever inte vill vara med på idrottslektionerna. Och de som inspirerar på Växa och må bra:s utbildningsdagar är de andra verksamheterna som ingår i projektet. LÄS MER »
Bild på Moa

”Det är vi unga som vet hur det är just idag!”

– Det är viktigt att vi unga får göra vår röst hörd. De vuxna vet hur det var på idrotten när de gick i skolan men nu handlar det om idag. Det är bara vi som kan beskriva vår situation. Det säger Moa Göransdotter, förstaårselev på Jämtlands Gymnasium Wargentin i Östersund. LÄS MER »

Se filmen om förbättringar i skola, socialtjänst och psykiatri.