Strategier för att må bra

Det finns alltid olika sätt att ta sig ur svåra situationer. Här tar vi upp olika möjligheter utan att värdera om någon strategi är bättre eller sämre än den andra. Men kom ihåg att om du mår dåligt och behöver hjälp ska du tala med en vuxen! Försök inte lösa ditt problem på egen hand.

Du har rätt att få hjälp av vuxna att hitta lösningar som passar för dig. Men du kan också ta reda på saker och försöka lära dig så mycket som möjligt för att få större förståelse. Varför är det som det är? Hur har det blivit som det har blivit? Vad gör andra ungdomar i min situation? Det finns en massa tekniker och hjälpmedel.

Det här får mig att må bra

Egentid, träffa kompisar, sy, måla eller träna. Här får du tips av andra om vad du kan göra för att må bra i vardagen. Vad gör du själv? LÄS MER »
Viktor Frisk

Viktor har ADHD som superkraft!

Jag har mycket att tacka min ADHD för! Den ger mig en enorm energi, ett driv som gör att jag får saker gjorda. Med hjälp av den energin kan du skapa större mästerverk än du tror! Den är en tillgång och en kraft, inte en sjukdom. Så beskriver Viktor Frisk sin ADHD. LÄS MER »
Anna Tebelius

Strategier som hjälper dig att hantera stress

– Om du förstår vad som händer i kroppen när du blir stressad så kan du stärka ditt självförtroende och bli bättre på att hantera stress. Du tar kommandot över stressen istället för att bli ett passivt offer, säger Anna Tebelius Bodin. LÄS MER »

Självmedkänsla – var snäll mot dig själv!

Att använda sig av självmedkänsla innebär att kunna hantera det som händer och att bemöta sig själv med värme och vänlighet speciellt när det är tufft i livet. När vi lär oss det blir vi bättre på att möta svårigheter och hantera känslor, säger psykologen Christina Andersson. LÄS MER »

HUR BRA ÄR DU PÅ ATT HANTERA STRESS?

Lär dig förstå vad som händer i kroppen när du blir stressad, så kan du stärka ditt självförtroende och bli bättre på att hantera stress.
Anna Tebelius Bodin är pedagog och föreläser om hjärnan. Läs artikeln

"Att ha självmedkänsla är att hålla om sig själv i ur och skur. Ju tidigare vi lär oss det, desto bättre blir vi på att möta svårigheter och hantera känslor..."

Viktor Frisk med boken Min superkraft!