Bli din egen bästa vän

Så här kan du träna på att bli din egen bästa vän:

TIPS 1.

Stanna upp. ta egen tid. Hitta din balans. Vad behöver du just nu – aktivera
dig eller ta det lugnt? Planera in egentid för återhämtning och ny energi. Ta hand om dig själv!

TIPS 2.

Vad är du bra på? Lär känna dig själv bättre genom att se vad du är bra på. Kom på 3 saker varje dag, stort eller litet. Skriv på en post it-lapp och sätt på spegeln innan du lägger dig. Nästa dag blir lappen bra pepp inför en ny dag.

TIPS 3.

Hur har du mått idag?
Alla känslor är lika viktiga. Tillåt dig att vara ledsen eller arg likaväl som glad eller nöjd. Känner du obehag eller rädsla så våga stanna och känna så en stund. Det blir som en slags träning som gör att du blir mindre oroad av känslan nästa gång den dyker upp.

TIPS 4.

Vad behöver du göra för att må bra? Vad får dig att må bra i vardagen? Mår du bra av att somna i tid? Eller äta regelbundet? Vara med vänner? Kanske dricka vatten, röra dig? Eller skriva, prata, lyssna på musik, måla …?
Skriv gärna ned 4 saker som får dig att må bra och ta fram vid behov, som en liten påminnelse

5. Mitt eget bästa tips.

Skriv ner ett tips till dig själv som du kan ta fram vid behov.

…………………………………………………………………..

…………………………………………………………………..

…………………………………………………………………..

Hur skulle du peppa din bästa vän? Kom ihåg att du mår bra av samma pepp!

Du vet väl att du har rätt att må bra

Det är lätt att tänka att man inte är lika bra som alla andra om man inte följer mallen. Och i skolan ska alla göra lika och kunna samma, lika fort.

Man jämför sig – men glömmer att vi alla har bra och sämre sidor och att livet går upp och ner. När det känns nattsvart är det bra att tänka att det går över, att det blir bättre.

Det hjälper otroligt mycket att prata. Utan krav på att lösa problemen eller komma med goda råd – det viktiga är att någon lyssnar. Mår man riktigt dåligt behöver man hitta en vuxen att prata med, för det finns hjälp att få. Stöd, råd och hjälp